وبسایت خبری تحلیل نیوز

آخرین اخبار دنیا

وبسایت خبری تحلیل نیوز

آخرین اخبار دنیا

هوش مالی کودکان


حس خوب باز کردن قلک و خرید با پس انداز هرگز از حافظه پاک نمی شود. دنیای امروز بیش از آنچه فکر می کنیم به پول وابسته است. در چنین شرایطی، توانایی مدیریت منابع مالی قبل از حمله مهم ترین مهارتی است که باید یاد گرفت. اما آیا فقط بزرگسالان باید چنین مهارت هایی را بیاموزند؟ از آنجایی که بخش مهمی از شخصیت ما در دوران کودکی شکل می گیرد، تقویت هوش مالی در کودکان را می توان یک ضرورت ضروری برای رشد و تکامل فردی دانست. یادگیری مدیریت مالی و هوش مالی در سنین پایین نه تنها این دوران را آسان می کند بلکه استرس را نیز کاهش می دهد. افراد در جوانی به دور از استرس و فشار مالی می توانند این مهارت را تقویت کنند.

در این مقاله به طور مشترک به بررسی نقش و اهمیت هوش مالی در کودکان  زهرا شیراحمدی می پردازیم. و راه هایی برای القای هوش مالی به فرزندانمان در نظر می گیریم. 

ویژگی های کودکانی که از هوش مالی بالایی بهره مند هستند

کودکانی که هوش مالی بالایی دارند بهتر می توانند در طول زندگی خود با مشکلات مالی کنار بیایند. آنها نسبت به همتایان خود تصمیمات مالی بهتری می گیرند، در واقع این تصمیمات هوشمندانه می تواند منجر به موفقیت مالی بیشتر شود. سواد مالی فقط بر زندگی مالی افراد تأثیر نمی گذارد. اما همچنین دیدگاه افراد را نسبت به موقعیت ها و مشکلات زندگی بهبود می بخشد و افراد را کامل می کند.

اهمیت تقویت هوش مالی در کودکان

والدین امروزی بیشتر نگران آینده مالی و زندگی اقتصادی فرزندان خود هستند. زیرا والدین تا پایان عمر نمی توانند فرزندان خود را همراهی کنند. در نتیجه آموزش روش‌های ارتقای استقلال مالی به کودکان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. تنها راه رفع این نگرانی تقویت هوش مالی کودکان است. هوش مالی کودکان را می توان در اوایل زندگی و در طول دوران کودکی تقویت کرد. با آموزش تکنیک های هوش مالی به کودک می توانیم آنها را برای آینده آماده کنیم.

یکی دیگر از مسائل مهم برای والدین، آموزش فرزندان است. در نتیجه در کنار تحصیل، یادگیری نحوه برخورد با مسائل مالی و افزایش هوش مالی به فرزندانمان کمک می کند تا آینده روشن تری داشته باشند. توسعه هوش مالی، مانند بسیاری از مهارت ها، بهتر است از سنین پایین شروع شود. بنابراین، نتایج چنین هوشی در ذهن ما ثبت می شود و بخشی از شخصیت ما می شود.

هوش مالی را برای کودکان در هر سنی توسعه دهید

همانطور که روش های مختلفی برای آموزش کودکان در سنین مختلف وجود دارد، هوش مالی نیز باید با توجه به سن و توانایی درک کودک آموزش داده شود. برای آموزش هوش مالی به کودک در سنین پایین، بهتر است کودکان را در شرایط مالی مختلف آزمایش کنید. با کمک به کودکان در موقعیت های مختلف مالی، ناخودآگاه به تقویت هوش آنها کمک می کنیم. آموزش هوش مالی را می توان برای کودکان در سه گروه مختلف ذهنی و سنی انجام داد:

کودکان زیر 6 سال

کودکان 7 تا 10 سال

کودکان 11-14 ساله

آشنایی کودکان با مفهوم پول

اولین راه برای ایجاد تفاهم در کودک این است که به او پول بدهید. یک کودک باید درک کند که بین آنچه رایگان است و آنچه باید برای آن هزینه کنیم تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال، رفتن به پارک، بازی، شاد بودن و مهربان بودن چیزهایی هستند که نیازی به خرج کردن آنها ندارید. اما برخلاف آنها، خرید اسباب بازی یا غذا فعالیتی است که باید برای آن پول پرداخت.

پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهید

کودکی که همیشه تشویق می شود از هدایا یا مقدار کمی پول جیبی از والدینش صرفه جویی کند، بعداً در زندگی دچار مشکل مالی کمی خواهد شد. خیلی از جوانان ما مشکلات مالی زیادی دارند. یکی از دلایل این مشکلات این است که عادات پس انداز در کودکی یاد نمی گیرند.

همه ما با خاطرات شکستن بانک خوک های سفالی خود بزرگ شدیم. پس چرا این احساس در فرزندان ما تقویت نمی شود؟ حتی می توانید یک قلک پلاستیکی برای فرزندتان تهیه کنید. اگر احساس می کنید فرزندتان با بانک نوزاد ارتباط برقرار نمی کند، یک حساب بانکی کودکان برای او ایجاد کنید. مهمترین وظیفه شما این است که از او بخواهید مقداری از پولش را پس انداز کند.

به فرزندان خود بیاموزید که غذاهای خانگی بخورند

مانند همه کودکان جهان، کودک شما احتمالاً به صبحانه و فست فود علاقه بیشتری دارد. اما برای تقویت سواد مالی در فرزندتان سعی کنید تعادلی بین خرید تنقلات در بیرون و خوردن غذاهای خانگی ایجاد کنید. به عنوان مثال، می توانید به فرزندتان میان وعده های بسته بندی شده برای مدرسه بدهید و از او بخواهید که مبلغ کمی را برای خرید پول از بوفه مدرسه خرج کند. یا از فرزندتان بخواهید که باقی مانده پول را در قلک بگذارد و در پایان سال تحصیلی باز کند. بنابراین شما اهمیت و تأثیر برنامه ریزی مالی را نشان داده اید. این کار فرزند شما را تشویق می کند تا پول بیشتری پس انداز کند.

آموزش اولویت به کودکان

به کودکان بیاموزید که قبل از خرج کردن پول خود چند سوال ساده و متداول بپرسند.

آیا امکان پریود شدن وجود دارد؟

آیا به ابزار نیاز دارد؟

آیا خرید این دستگاه ضروری است؟

به کودکان بیاموزید که اگر وسایلی را که دیگران دارند در اختیار ندارند ناامید نشوند. مهارت نه گفتن را به آنها بیاموزید. باید بدانید که مردم نمی توانند به راحتی به آنچه می خواهند برسند. در عوض، شما باید سعی کنید برای گرفتن آنها ذخیره کنید.

تفاوت بین کیفیت و کمیت را به آنها نشان دهید

همیشه ارزانتر به معنای بهتر نیست. به فرزندان خود بیاموزید هنگام خرید، کیفیت محصول را بر قیمت ترجیح دهند. زیرا می توانید برای مدت طولانی از یک محصول با کیفیت استفاده کنید. به این ترتیب، شما بیشتر پس انداز خواهید کرد.

کسب درآمد را به فرزندان خود بیاموزید

برای یادگیری نحوه کسب درآمد، می توانید بازی هایی را که نیاز به پول دارند به فرزندتان معرفی کنید. به عنوان مثال بازی مونوپولی برای تمامی گروه های سنی مناسب است و علاوه بر جذابیت باعث رشد هوش مالی کودکان می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد