وبسایت خبری تحلیل نیوز

آخرین اخبار دنیا

وبسایت خبری تحلیل نیوز

آخرین اخبار دنیا

تاثیر پلاگین ها در سرعت سایت

همانطور که می‌دانید وردپرس یک سی ‌ام‌ اس منبع باز یا همان open source است که تقریبا تمامی قدرت خود را از پلاگین‌های موجود می‌گیرد. هر پلاگین یک فیچر و یا ویژگی جدید برای سایت به وجود می‌آ‌اورد و هر طراح سایت وردپرسی، متناسب با نیازهای خود از این پلاگین‌ها استفاده می‌کند. پلاگین‌ها هم مانند خود وردپرس با زبان php نوشته می‌شوند و این تکه کدهای php، بر روی هاستینگ سایت و هسته اصلی وردپرس قرار داده می‌شوند. قبل از نسخه ۱.۲ وردپرس، هنوز امکان نصب پلاگین بر روی آن وجود نداشت، اما امروزه این پلاگین‌ها هستند که نقش اصلی را در تبدیل شدن وردپرس به محبوب ترین cms موجود ایفا می‌کنند.

تعداد پلاگین‌ها روز به روز در حال افزایش است و تا کنون بیش از ۵۴.۰۰۰ پلاگین رایگان در مخزن وردپرس وجود دارند. البته تعداد بسیار زیادی پلاگین نیز وجود دارند که برای دسترسی به آنها باید هزینه پرداخت کرد و اصطلاحا پریمیوم هستند. پلاگین‌ها می‌توانند در بهبود سئو سایت ، افزایش ترافیک، شخصی سازی، مدیریت کاربران، بهبود ظاهر سایت و اثرگذار باشند.

 هدف اصلی استفاده از پلاگین‌ها به طور کلی کمک به بهبود سایت است. اما گاهی اوقات، برخی نظرات در رابطه با پلاگین‌ها باعث ایجاد استرس برای افراد مبتدی و حتی افراد باتجربه‌ می‌شود. دلیل اصلی این امر معمولا وب هاستینگ ها هستند، زیرا ممکن است کدهای استانداردی در هنگام نوشتن یک پلاگین استفاده نکنند و باعث ایجاد مشکلاتی برای سایت استفاده‌کننده از آن پلاگین شوند.

یک سایت می‌تواند ده‌ها پلاگین با کیفیت را بدون ذره‌ای مشکل در سرعت و عملکرد خود داشته باشد، ولی در مقابل، حتی وجود یک پلاگین بی‌کیفیت و مخرب، می‌تواند تمام سایت را تحت تاثیر قرار دهد و گاها موجب ایجاد ایرادات و خسارات غیر قابل جبران شود. وقتی تعداد پلاگین‌های نصب شده زیاد باشد، هنگام بروز مشکل نمی‌توانید دقیقا متوجه شوید که مشکل از کدام پلاگین است، پس باید دانه به دانه آنها را بررسی کرده و غیر فعال کنید تا متوجه شوید کدام پلاگین مشکل ساز بوده است.

پلاگین‌ها دقیقا چگونه بر سرعت سایت تاثیر می‌گذارند؟

در حال حاضر پلاگین‌های متنوعی وجود دارند، از page builder ها گرفته تا پلاگین‌های مختص سئو، بکاپ‌گیری، فرم‌سازها و... هر پلاگین بر بخش خاصی از سایت تمرکز دارد. به عنوان مثال پلاگینی که برای بکاپ استفاده می‌شود، در ظاهر سایت هیچ اثری ندارد. اما پلاگینی که برای ساخت فرم در سایت استفاده می‌شود، مستقیما بر روی ظاهر سایت یا همان بخش front end سایت تاثیرگذار است. البته برخی از پلاگین‌ها بر روی هر دو بخش بکند و فرانت اند اثر دارند، مانند پلاگین‌های مختص به سئو ، فایروال و . در نتیجه یک پلاگین، با توجه به قسمتی که از آن استفاده می‌شود، بر روی سرعت و عملکرد سایت اثر میگذارد. برای مثال پلاگینی که در بخش ادمین سایت نصب می‌شود صرفا برای دیدن گزارشات سایت لود شده و تاثیری در عملکرد سایت ندارد. اما برخی از پلاگین‌ها، مانند link broken checker ها و 404 monitoring ها، تاثیر چشم‌گیری درکاهش سرعت دارند، زیرا همیشه باید در بخش background processes ها مشغول به فعالیت باشند.

پلاگین‌هایی که سرعت سایت را کاهش می‌دهند

به صورت کلی پلاگین‌هایی که تاثیر بسیاری در کاهش سرعت سایت های وردپرسی دارند را به سه دسته تقسیم می‌شوند:

·       پلاگین‌هایی که http request را افزایش می‌دهند: برای مثال افزونه های پرداخت که معمولا برای ظاهر سایت و بخش فرانت‌اند به‌کار می‌روند و عامل تولید فایل‌های جاوا اسکریپت یا css اضافی هستند، باعث کاهش سرعت سایت وردپرسی می‌شود.

·       پلاگین‌هایی که کوئوری‌های دیتابیس را افزایش می‌دهند: معروف ترین این نوع افزونه ها، افزونه ی related post است. هر افزونه‌ای که با دیتابیس درگیر باشد در کاهش سرعت سایت اثرگذار است.

·       پلاگینهای پشت صحنه و همیشه فعال: پلاگین‌های همیشه فعال که اصطلاحا background processes نامیده می‌شوند در واقع افزونه‌هایی هستندکه مقدار زیادی از منابع هاست را استفاده می‌کنند.

مزایای خرید هاست اروپا برای سایت های وردپرسی

 به طور کلی می‌توان گفت پلاگین خوب در اصل پلاگینی است که تنها فایل‌های مورد نیاز خود را اضافه میکند و تعداد درخواست‌های دیتابیس رو افزایش نمی‌دهد و گاها موجب کاهش آنها نیز می‌شود.